سوال:
اگر در روستائی در ماه مبارک رمضان در عشره اخیر شخصی برای اعتکاف حاضر نشد و مردم مشورت نموده و یکی را با تعیین حقوق نشاندند؛ آیا این اعتکاف درست است یا خیر؟
پاسخ:
اعتکاف چونکه عبادت محضه است اجرت گرفتن بر آن جایز نیست، بلکه بر تمامی افراد محله لازم است که رضایت شخصی را جلب نموده و به اعتکاف بدون اجرت بنشانند؛ و اگر هیچ کسی ننشست همه اهل محله بر ترک سنت مؤکده گناهگار میشوند. فقهای متأخرین اگر چه استئجار بر طاعات را در بعضی موارد جایز قرار دادهاند اما اعتکاف جزء آنها نیست.
و فی الدر المختار:
«و لا (ای و لا تصح الاجاره) لاجل الطاعات مثل الاذان و الحج و الامامه و تعلیم القرآن و الفقه، و یفتی الیوم بصحتها لتعلیمالقرآن و الفقه و الامامه و الاذان».
و قال ابن عابدین:
«و زاد بعضهم الاذان و الاقامه و الوعظ. ثم قال: ان المفتی’ به لیس هو جواز الاستئجار علی کل طاعه، بل علی ما ذکروه فقطمما فیه ضروره ظاهره تبیح الخروج من اصل المذهب».
تمامی مطالب این سایت متعلق به دارالافتاء مرکزی اهل سنت می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی