سوال:
آیا کسی که به حج رفته باید قربانی بکند؟
پاسخ:
حجاج اگر در مکه و منی جمعا پانزده روز می مانند پس بر افرادی که صاحب نصاب اند قربانی واجب است، اگر پانزده روز نمی مانند آن ها مسافر بوده و قربانی بر آن ها واجب نیست.
در مصوبه هفدمین نشست مجمع فقهی اهل سنت ایران که در تاریخ ۳۰/۱۱/۸۹ برگزار گردید آمده است: زائری که در مکه ومنی و مزدلفه جمعا پانزده روز نیت اقامت داشته باشد، مقیم به حساب می آید و نمازها را احتیاطا کامل بخواند و قربانی نیز بر صاحب نصاب لازم می شود، زیرا اماکن فوق به دلیل اتصال با مکه مکرمه حکم مکان واحدی را دارند
منبع:
نقول: المنی فی القدیم کان بعیدا من مکه و فی العصر الحاضر اتسعت مکه و اشتملت المنی فصارت المنی جزء منها، لهذا نجعل المنی و مکه فی حکم مکان واحد .
و فی البدائع: وأما شرائط الوجوب؛…منها الإقامه فلا تجب على المسافر؛…وقال: ولا تجب الأضحیه على الحاج؛ وأراد بالحاج المسافر فأما أهل مکه فتجب علیهم الأضحیه وإن حجوا. بدائع الصنائع، کتاب الاضحیه، فصل فی شرائط وجوب الاضحیه،۶/۲۸۲، ط: دارالکتب العلمیه.و
فی الدرر: (قوله: وشرائطها الإسلام والإقامه) سواء الإقامه فی الأمصار والقرى والأحضار والبوادی لأهلها ولیس المصر شرطا للوجوب،…وفی الأصل قال هی واجبه على أهل الأمصار ما خلا الحاج وأراد بأهل الأمصار المقیمین وبالحاج المسافرین فأما أهل مکه فعلیهم الأضحیه وإن حجوا. دررالحکام شرح غرر الاحکام، کتاب الاضحیه، ۱/۲۶۵، ط: میرمحمد، کتب خانه.
کذا فی کتاب الفتاوی ۴/۱۳۴، ط: زمزم پبلشرز
تمامی مطالب این سایت متعلق به دارالافتاء مرکزی اهل سنت می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی