۞ خداوند متعال می فرماید:
فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ | ترجمه: اگر نمی دانید از اهل دانش و اطلاع بپرسید (سوره نحل - آیه ۴۳)

موقعیت شما : صفحه اصلی » زناشویی » مسائل روز » نکاح » پرسش و پاسخ
  • شناسه : 1337
  • 26 مرداد 1400 - 16:10
  • 756 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : دارالافتاء اشاعت التوحید سراوان

سوال:

شرایط ازدواج مجدد برای کسی که زنش ناشزه است، چیست؟

 

پاسخ:

برای کسی که زنش ناشزه (نافرمان) باشد یا نباشد فرقی نمیکند، با در نظر گرفتن شرایط ذیل، ازدواج مجدد از دیدگاه شرعی مانعی ندارد و می تواند بیش از یک زن اختیار نماید:

۱. توانایی مالی

۲. توانایی جسمی

۳. رعایت حقوق و عدالت بین همسران

 

علامه مولانا محمد عمر سربازی (رحمه‌الله) در تفسیر تبیین الفرقان در ذیل آیه ۴ سوره نساء می‌نویسد:

در لفظ «اِن خِفتم» نزد مفسران سه معنی ملحوظ (مدنظر) می‌باشد: ۱.خوف از عدم توانایی آمیزش جنسی با زنان؛ ۲. خوف از نرساندن نفقه‌ی لازم و کافی به زنان؛ ۳. خوف از عدم تهیه ی مسکن برای زنان؛ یعنی اگر یکی از این سه خوف در شخصی وجود داشته باشد، برای او بیشتر از یک زن گرفتن بی عدالتی و ناانصافی است. پس مثلا اگر شخصی احساس می کند از قدرت شهوانی و جنسی مناسبی برخوردار است؛ به طوری که قادر است تا چهار زن را ارضا نماید، اما نخواهد توانست نفقات و مسکن آنان را تا حد لازم تأمین نماید، در این صورت نباید اقدام به نکاح چهار زن نماید، بلکه به یکی اکتفا نماید. در صورتی که واقعا مطمئن است از سه جنبه ی خوف هیچ کدام در او نیست، می تواند بدون هیچ مانعی بیشتر از یک زن اختیار نماید. تفسیر تبیین الفرقان، جلد هفتم، صفحه ۲۵، چاپ انتشارات احمد جام

 

همچنین علامه مولانا مفتی محمدشفیع عثمانی (رحمه‌الله) در تفسیر معارف القرآن در ذیل همین آیه (سوره نساء، آیه ۴) می‌نویسد: [خداوند متعال] نسبت به چند زن که در عقد یک شخص باشند، حکم مساوات در حقوق با تأکید نهایی اعلام داشت و بر تخلف از این قانون وعید شدید بیان نمود. ازدواج با بیش از یک نفر در صورتی جایز و مناسب است که طبق موازین شرع بتوانید، بین زنها مساوات برقرار نموده حقوق آنها را ادا نمایید و اگر بر این توان نداشتید فقط با یک زن ازدواج کنید. تفسیر معارف القرآن، جلد سوم، صفحه ۳۵۳ و ۳۶۰، چاپ انتشارات احمد جام

همچنین رسول الله صلی‌الله علیه و سلم درباره کسانی که بین زنان خود عدالت را رعایت نمی‌کنند فرمود: «مَنْ کانتْ له امرأتان فمال إلى إحداهما جاء یومَ القیامهِ وشِقُّه مائلٌ» ترجمه: کسی که دو زن دارد و او به سمت یکی از آنها دلبسته و مایل باشد، روز قیامت درحالی از قبر برمی‌خیزد که یک طرف بدنش ساقط و خشک است. سنن أبو داود (۲۱۳۳)، جامع الترمذی (۱۱۴۱)، سنن النسائی (۳۹۴۲)، سنن ابن ماجه (۱۹۶۹)، مسند أحمد (۷۹۳۶)

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سوال بپرسید
close slider