۞ خداوند متعال می فرماید:
فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ | ترجمه: اگر نمی دانید از اهل دانش و اطلاع بپرسید (سوره نحل - آیه ۴۳)

موقعیت شما : صفحه اصلی » ممنوعات و مباحات » پرسش و پاسخ
  • شناسه : 1373
  • 08 شهریور 1400 - 12:02
  • 291 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : دارالافتاء اشاعت التوحید سراوان

سوال:

کسی که در مدرسه های دولتی مزاحم دختران می‌شود و گاه گاهی به آن‌ها حمله می‌کند حتی بعضی وقتها دختر را تا چند ساعت گروگان می‌برد و آن را آزاد می‌کند حال حکم شرعی این شخص چیست؟

 

پاسخ:

چشم چرانی و اذیت و ازار رساندن به مومنان حرام و از گناهان کبیره است و شخص عاصی باید از آن توبه کند.

توصیه می گردد دیگران نیز ابتدا باید این شخص را نصیحت نموده و با اطلاع دادن به والدین و سرپرست او سعی در کنترل رفتار اشتباه او کنند و در صورت تکرار مجدد از طریق قانون اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که از تعزیر و تنبیه خودسرانه که باعث فتنه و آشوب بیشتری می‌شود، خودداری نمایند.

دلایل:
۱. خداوند متعال می‌فرماید: {وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَـاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُواْ فَقَدِ احْتَمَلُواْ بُهْتَـانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا} (الأحزاب: ۵۸) ترجمه: کسانی که مردان و زنان مومن را بدون هیچ گناهی اذیت و آزار می‌رسانند، تهمت و گناه بزرگ و آشکاری را متحمل شده اند.

۲. رسول الله صلی‌الله علیه و سلم درباره نشستن سر راه ها و آزار رساندن به مسلمانان می‌فرماید: إِیَّاکُمْ وَالجُلُوسَ علَى الطُّرُقَاتِ، … فأعْطُوا الطَّرِیقَ حَقَّهَا، … غَضُّ البَصَرِ، وَکَفُّ الأذَى …[صحیح بخاری] ترجمه: از نشستن بر راه ها خودداری کنید، (در صورت ضرورت) حق راه را ادا کنید؛ (یکی از حقوق آن:) حفاظت چشم و دست نگه داشتن از اذیت دیگران

۳. خداوند متعال درباره توبه کردن از گناهان می‌فرماید: وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ [النور:۳۱] ترجمه: و همگی به سوی خداوند توبه کنید، شاید که رستگار شوید.

۴. خداوند متعال درباره حفاظت چشم از نگاه به سوی نامحرم می‌فرماید: قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ … وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ [سوره نور – آیه ۳۰ و ۳۱] ترجمه: به مردان و زنان مومن بگو: چشمانشان را پایین نگه دارند (دربرابر نامحرم)

۵. پیامبر صلی الله علیه و سلم درباره نگاه به نام محرم می‌فرماید: “إِنَّ النَّظْرَهَ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ، مَنْ تَرَکَهَا من مَخَافَتِی أَبْدَلْتُهُ إِیمَانًا یَجِدُ حَلاوَتَهُ فِی قَلْبِهِ” رواه الحاکم، والطبرانی ترجمه: خداوند متعال می‌فرماید: همانا نگاه حرام، تیری زهرآلود از تیرهای شیطان ابلیس است؛ کسی که آن را از ترس من (خداوند) ترک کند، به او در عوض ایمانی می‌دهم که شیرینی آن را در قلبش احساس کند.

 

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سوال بپرسید
close slider