۞ خداوند متعال می فرماید:
فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ | ترجمه: اگر نمی دانید از اهل دانش و اطلاع بپرسید (سوره نحل - آیه ۴۳)

موقعیت شما : صفحه اصلی » احکام لباس » متفرقات » پرسش و پاسخ
  • شناسه : 1451
  • 22 شهریور 1400 - 10:38
  • 126 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : دارالافتاء عین العلوم گشت سراوان

سؤال:

لباس‌هایی که امروزه در بازار رواج یافته‌اند با نام «پفکی» که اسم جلاله‌ی «الله» یا نام «عمر» یا ابوبکر A و غیره برآن‌ها حک شده، پوشیدن این‌ها چه‌طور است و اگر کسی خریداری کرده و نقش و گلدوزی نموده بفرمائید که آن را چه کار کند؟

 

جواب:

پوشیدن این لباس‌ها ناجایز و حرام است؛ چرا که اهانت به نام الله یا پیامبر و صحابه است و اگر کسی از روی بی‌علمی خریداری نموده، آن را هرگز نپوشد، آویزان نمودن آن بر دیوار به طور تبرک اشکالی ندارد[۱].

 

دلایل:

[۱] – و فی الخانیه: بساط أو مصلی کتب علیه فی النسج الملک لله یکره استعماله و بسطه، و القعود علیه، و لو قطع الحرف من الحرف أو خیط علی بعض الحروف: حتی لم تبق الکلمه متصله لا تزول الکراهه لأن للحروف المفرده حرمه و کذا لو کان علیها الملک أو الألف وحدها أو اللام. (ردالمحتار کتاب الحظر و الاباحه : ۹/۵۲۳٫)

و فی فتاوی الهندیه: و لو کتب القرآن علی الحیطان و الجدران بعضهم قالوا یرجی أن یجوز و بعضهم کرهوا ذلک مخافه السقوط تحت أقدام الناس کذا فی فتاوی قاضی خان کتابه القرآن علی ما یفترش و یبسط مکروهه کذا فی الغرائب بساط أو مصلی کتب علیه الملک لله یکره بسطه و القعود علیه و استعماله و علی هذا قالوا لا یجوز أن یتخذ قطعه بیاض مکتوب علیه اسم الله تعالی علامه فیما بین الأوراق لما فیه من الابتذال باسم الله تعالی و لو قطع الحرف من الحرف أو خیط علی بعض الحروف فی البساط أو المصلی حتی لم تبق الکلمه متصله لم تسقط الکراهه و کذلک لو کان علیهما الملک لا غیر و کذلک الألف وحدها و اللام وحدها کذا فی الکبری إذا کتب اسم فرعون أو کتب أبوجهل علی غرض یکره أن یرموا إلیه لأن لتلک الحروف حرمه کذا فی «السراجیه». (الفتاوی الهندیه: ۵/۴۹۰٫)

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سوال بپرسید
close slider