سؤال:
زنهایی که میخواهند در حالت احرام صورت خـود را بـپوشانند روش آن چگونه است که در احرام مشکلی ایجاد نگردد؟
پاسخ:
ظاهر نمودن صورت و عدم تماس چادر و غیره با چهره در حالت احرام. برای زن واجب میباشد ولی اگر چنانچه زنهایـی میخواهند که در این حـالت صورت خویش را بپوشانند بهتر این استکه حجاب را چنان رعایتکنند کـه چادر و ستر با چهره آنها تماس پیدا نکند مثلا بر روی سر خویش چیزی مثل چوب و غیره را به صورتی قرار دهند که با قرار دادن چادر بر روی ان با چهره وی، چادر برخورد نداشته باشد و بدون تماس با چهره، آویزان باشد و در حال حضور داشتن افراد نامحرم واجب استکه به این صورت حجاب رعایت شود ناگفته نماندکه برای همین منظور چوبهای مخصوصی ساخته شده است لذا اگر از آنها استفاده شود سبب راحتی بیشتر میباشد.
و فی الدر:
«(و المراه کالرجل لکنها تکشف وجهها لا رأسها و لو سدلت شیئاً علیه و جافته عنه جاز) بل یندب».
و فی الرد:
«(قوله: (وجافته) أی باعدته عنه. قال فی «الفَتْح» وقد جعلوا لذلک أعواداً کالقبه توضع على الوجه ویسدل من فوقها الثواب اهـ. قوله: (جاز) أی من حیثُ الإِحْرام، بمعنى أنه لم یکن محظوراً لأنه لیس بستر. وقوله: «بل یندب» أی خوفاً من رؤیه الأجانب. وعبر فی «الفَتْح» بالاسْتِحْباب، لکن صرَّح فی «النهایه» بالوجوب -الی قوله -و وفق فی «البَحْر» بما حاصلـه أن محمل الاسْتِحْباب عند عدم الأجانب. وأما عند وجودهم فالإرخاء واجب علیها عند الإِمْکان، وعند عدمه یجب على الأجانب عض البصر ».(رد المحتار:۲/۲۰۵)
و فی البدائع:
«وعن عائشه رضی الله عنها أنها قالت: «کان الرکبانُ یمرونَ بِنَا ونَحْنُ محرماتٍ مع رَسُولِ اللَّهِ ، فإذا حاذونا أسدلت إحدانا جلبابها من رأسها على وجهها، فَإذَا جَاوزُونَا رَفَعْنَا» فدل الحدیث على أنه لیس للمرأه أن تغطی وجهها، وأنها لو أسدلت على وجهها شیئاً وجافته عنه لا بأس بذلک، ولأنها إذا جافته عن وجهها صار کما لو جلست فی قبه أو استترت بفسطاط».(بدائع الصنائع:۲/۱۸۶)
تمامی مطالب این سایت متعلق به دارالافتاء مرکزی اهل سنت می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی