سوال:
در شهر ما قاریِ خوبی وجود دارد که در نمازش خشوع و خضوع به خرج میدهد؛ مردم از شهرهای دور مانند ریاض و منطقهی شرقی و… برای نماز خواندن پشت سر او به شهر ما میآیند. بفرمائید که حکم سفر اینها چیست؟
آیا اینها مشمول نهیِ وارده در حدیث پیامبر میشوند در آنجا که میفرماید: «لاَ تُشَدُّ الرِّحَالُ إلاّ إلی ثَلاَثهِ مَسَاجِدَ: مَسْجِدِ الحَرامِ وَ مَسْجِدِ الأقصَی وَ مَسْجِدِی»[۱]
«(به سوی هیچ مکانی) قصد مسافرت نمیشود جز به سوی سه مسجد: مسجدالحرام، مسجدالاقصی و مسجد من (مسجد پیامبر در مدینه)»
لطفاً افاده و توجیه بفرمائید، الله تعالی به شما پاداش نیک بدهد!
پاسخ:
در این کار اشکالی نمیبینم؛ حتی این کار از سفرهای علمی، تفقه در قرآن و استماع آواز خوب محسوب میشود و ممنوعیتی که در حدیث وارد شده شامل این نوع مسافرتها نمیشود، زیرا موسی علیه السلام در مجمعالبحرین برای جستجوی علم و دانش به سوی خضر علیه السلام کوچ کرد و همواره علمای صحابه و دیگران از اقلیمی به اقلیمی و از شهری به شهری برای کسب علم مسافرت میکردند.
رسول الله صَلَّى اللَّهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده است: «مَنْ سَلَکَ طَریقاً یَلْتَمِسُ فِیْهِ عِلْمِاً سَهَّل اللهُ لهَ به طرِیقاً إلیَ الجَنّهِ»[۲]
«هر کس راهی را برای جستجوی علم اختیار کند الله راه رسیدن به جنت را برایش آسان میگرداند».
شیخ ابن باز- مجله البحوث، شمارهی (۴۲) ص (۱۳۸،۱۳۷)
[۱]. بخاری (۱۱۹۷).
[۲]. مسلم (۲۶۹۹).
تمامی مطالب این سایت متعلق به دارالافتاء مرکزی اهل سنت می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی