سؤال:
آیا تراشیدن ریش جایز است یا خیر؟
جواب:
تراشیدن ر یش جایز نیست؛ زیرا چنین عملی تغییر خلقت الهی بوده و حرام میباشد، در تفسیر آیه ۱۱۹ سوره نساء آمده: تراشیدن ریش در تحت چنین حکمی داخل میشود؛ ابتدا به ترجمه آیهی مبارکه سخن شیطان در برابر خداوند متعال میباشد دقت کنید، میگویدTوَلَآَمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ یعنی «من بندگان ترا دستور میدهم که خلقت تو را تغییر دهند عنایت فرمایید.
علامه محمودالحسن دیوبندی در تفسیر کابلی ۱/۵۶۰ در تفسیر این آیه میفرماید: در ما تحت کلام شیطان، تراشیدن ریش و خالکوبی بدن نیز شامل است.
در احادیث زیادی نیز پیامبر اکرم حکم به گذاشتن ریش و تراشیدن و کوتاه کردن سبیل (به گونهای که از لبها پایین نیفتد) دادهاند و آن را جزو فطرت انسانی قرار داده و امر خلاف آن را عادات عجم (غیر مسلمان) قرار دادهاند؛ البته اگر ریش بیشتر از یک مشت (یک قبضه) باشد کوتاه کردن آن موردی ندارد، و نگاه داشتن ریش کمتر از یک مشت نیز خلاف سنت بوده و گناه است[۱].
دلایل:
[۱] – و فی البخاری: عن نافع عن ابن عمر عن النبی قال: «خالفوا المشرکین وأفروا اللحی و أحفوا الشوارب و کان ابن عمر إذا حج أو اعتمر قبض علی لحیته فما فضل أخذه. عن ابن عمر عن النبی >قال من الفطره قص الشارب. جمع بین الصحیحین البخاری و مسلم: ۲/۱۵۲٫
و فی البحر: و لا یفعل لتطویل اللحیه إذا کانت بقدر المسنون، و هو القبضه کذا فی الهدایه و کان ابن عمر یقبض علی لحیته فیقطع ما زاد علی الکف رواه أبو داود فی سننه و ما فی الصحیحین عن ابن عمر C عن النبی علیه الصلاه و السلام: «أحفوا الشوارب و اعفوا اللحی» فمحمول علی إعفائها من أن یأخذ غالبها أو کلها کما هو فعل مجوس الأعاجم من حلق لحاهم فیقع بذلک الجمع بین الروایات، و أما الأخذ منها، و هی دون ذلک کما یفعل بعض المغاربه و المخنثه من الرجال فلم یبحه أحد کذا فی فتح القدیر. البحر الرائق، باب ما یفسد الصوم و ما لا یفسده: ۶/۲۲۶٫
تمامی مطالب این سایت متعلق به دارالافتاء مرکزی اهل سنت می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی