۞ خداوند متعال می فرماید:
فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ | ترجمه: اگر نمی دانید از اهل دانش و اطلاع بپرسید (سوره نحل - آیه ۴۳)

موقعیت شما : صفحه اصلی » زناشویی » پرسش و پاسخ
  • شناسه : 1596
  • 16 آذر 1400 - 11:04
  • 262 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : دارالافتاء عین العلوم گشت سراوان

سوال:

شخصی که در۳۰ سالگی مشرف به اسلام می‌شود و ختنه نشده است، و خودش و زوجه‌اش ختنه کردن بلد نیستند، حال آیا این شخص برای ختنه می‌تواند کشف عورت بکند یا سنت ختنه را ترک کند؟

 

جواب:

ختنه، سنت مؤکّده و از شعایر اسلام است، و از بالغ بدون عذر شدید ساقط نمی‌گردد؛ لذا این فرد ختنه بکند، کشف عورت برای این فرد به علت احیای شعائر اسلام جایز است؛‌‌‌ چنان‌که در هنگام علاج می‌توان کشف عورت کرد[۱].

 

دلایل:

[۱] – و قال فی العالمگیریه: قیل فی ختان الکبیر اذا امکن ان یختن نفسه فعل و الا لم یفعل الا ان یمکنه ان یتزوج او یشتری ختانه فتختنه و ذکر الکرخی فی الجامع الصغیر و یختنه الحمامی، الفتاوی العالمگیریه، الباب التاسع، عشر فی الختان، الخ … ، ۵/۳۵۷ .

قال فی البدائع الصنائع: فلا بأس ان ینظر الرجل من الرجل الی موضع الختان لیختنه  و یداویه بعد الختن. (بدائع الصنائع، کتاب الاستحسان، ۶/۴۹۷٫)

قال فی المشکوه: عن ابی‌هریره  : قال رسول الله «الفطره خمس الختان و الاستحداد الحدیث» الخ  (مشکوه المصابیح، کتاب الباس، ۲/۳۸۰٫)

در فتاوی محمودیه آمده است: ختنه سنت موکده هی اور شعائر اسلام مین سی هی بلا عذر شدید بالغ سی بهی ساقط نهین هوتا .(فتاوی محمودیه، باب خصال الفطره، الفصل الخامس فی الختان. ۱۹/ ۴۲۶٫)

و در کتاب الفتاوی آمده است: فقهاء کی نزدیک معتبر و مستند قول یه هی که ختنه که سنت موکده هی، سات سی سال در میان ختنه کرا دیا جائی که یه مستحب هی، ویسی اس سی پهلی بهی نادرست هی بلاعذر ختنه کا ترک کرنا درست نهین هی البته عذر کی بناء پر جیسی کوئی شخص زیاده عمر مین مسلمان هوا یا زیاده عمر گزرنی کی بعد اس کو ختنه مسنون هو نی کا علم هوا اور اطبا ء کی رأی هی اب اس کا ختنه کرنا مناسب نهین تو ختنه ترک کیا جا سکتا هی. (کتاب الفتاوی: بال، ختنه و غیره کی احکام، ۶/۱۴۰٫)

و فی احسن الفتاوی: اگر والدین نی ختنه کروانی مین غفلت کی اور بچه نودس کا هو گیا تو بهی اسکا ختنه کرو ا یا جائی، اگر چه چار سال کی بچی کا ستر دیکهنا بهی بلا ضرورت جائز نهین مگر بضرورت تداوی ستر کهو لنا جائز هی اور ختنه تو شعائر اسلام هی اس کی لئی ستر کهولنا بطریق اولی جائز هی، بالغ نئ مسلمان کا بهی یهی حکم هی، البته اگر خود ختنه کر سکتا هو یا زوجه یا امه  سی کرو اسکتا هو تو غیر کی سامنی کشف عوره جائز نهین اگر کسی وجه سی مشقت ختنه کا تحمل نه هو تو یه حکم ساقط هو جائی گا … (احسن الفتاوی، مسائل شتی، ۹/۶۱ .)

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سوال بپرسید
close slider