سوال:
آیا استفاده از شامپویی که موها را سیاه می کند جایز است؟
پاسخ:
استفاده ازشامپو، حنای سیاه وهرآن چیزی که موها را سیاه کند،مکروه تحریمی است؛ البته برای افراد ذیل گنجایش دارد:
۱- مجاهد برای ترساندن دشمن
۲- زن جهت آرایش
۳- کسی که زن جوانی دارد،
۴- جوانی که قبل از وقت موهایش سفید شدهاند.
منبع:
والذی امیل الی ترجیحه هو الجواز للمراه المتزوجه الصبغ للسواد، سواء کان هذا الخضاب لتغییرلون شیبه ا اذا کان الخضاب بالسواد مناسبا لها ولطبیعه شعرها، وکان فی ذلک زینه لها وتحسینا لمنظرها؛ لان الزینه مستحبه للزوجه ولیس فی صبغ شعرها بالسواد او بغیره او اخفاء شیبها بهذا الخضاب، اقول: لیس فیما ذکرتهای تغریر بالزوج، ولا ای تدلیس او خداع له، فهو یعرفها ویعرف عمرها، وانما تفعل ذلک لتتزین له، وهذا المقصد مر غوب فیه شرعا ویدعو الی الترخص لها بالخضاب بالسواد او بغیره، جاء فی (المغنی) لابن قدامه الحنبلی :ورخص فیه ای فی الصبغ بالسواد اسحاق، للمراه تتزین به لزوجها، اما اذا کانت المراه غیر متزوجه،فالذی امیل الیه عدم جواز صبغ شعرها بالسواد او بغیره ابتعادا عن شبهه التدلیس والتغریر بمن یتقدم لخطبتها. المفصل فی احکام المراه، اثر الشیخ عبدالکریم زیدان، کتاب الحظر والاباحه، ۳۵۸/۳ ط:موسسه الرساله
چالیس سال کی عمر مین سیاه لگانا کیساهی؟ الجواب: سیاه خضاب مصلحت سی لگانا. مثلا:جهاد مین شرکت کی لی یا بورهی شوهرکو جوان بیوی کی خوشنودی کی لی جایز هی اور اگر کوئی شرعی ضرورت نه هو تو خالص سیاه مکروه هی ، کفایه المفتی، کتاب الحظر والاباحه، ۱۲/۳۴۲، ط: اداره فاروقی کراچی.
اما عمل رنگ کردن برای زنان مطلقا جایز است، هر رنگی باشد . . . ونقل الشامی قول النووی فی ردالمحتار:” قال النووی ومذهب استحباب خضاب الشیب للرجل و المرأه بصفره أو حمره وتحریم خضاب بالسواد علی الاصح” ورنگ سیاه هم زینت است که برای زن مباح است. و از عبارت “تحریم خضابه بالسواد” علی الاصح معلوم می شود که برای زنان بقصد زینت مباح است. محمود الفتاوی۴/۲۱۰ کتاب الحظر والاباحه .
تمامی مطالب این سایت متعلق به دارالافتاء مرکزی اهل سنت می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی