سؤال:
الف. شخصی در رمضان نماز وتر رکوع رکعت سوم رسید؛ آیا بر این شخص خواندن دعای قنوت الزامی هست یا خیر؟
ب. آیا این شخص سجده سهو انجام دهد یا خیر ؟
جواب:
الف. زمانیکه مقتدی امام را در رکوع رکعت سوم وتر دریافت، این شخص حکماً بمنزله¬ی دریافت کننده قنوت است و نیازی به خواندن قنوت در آخر نماز نیست.
ب. سجده سهو لازم نمی گردد.
دلایل:
و قال فی الدر: و أما المسبوق فیقنت مع إمامه فقط، و یصیر مدرکاً بإدراک رکوع الثالثه. ردالمحتار علی الدرالمختار، کتاب الصلاه، باب الوتر والنوافل، مطلب فی قنوت للنازله۲۴۸/۴، ط: دارالثقافه والتراث دمشق-سوریه.
قال الفقه الإسلامی: إذا أدرک المقتدی الإمام فی رکوع الثالثه من الوتر، کان مدرکاً للقنوت حکماً، فلا یأتی به فی آخره صلاته. الفقه الإسلامی و أدلته، باب الثانی؛ الصلاه، القنوت فی الصلاه۸۳۳/۱، ط: دارالفکر.
و فی دررالحکام: ( أدرک ) المقتدی ( الإمام فی الرکوع فی الثالثه ) أی الرکعه الثالثه ( من وتر رمضان کان ) المقتدی ( مدرکا للقنوت ) ؛ لأن إدراکه فی الرکوع إدراک فی القیام. دررالحکام شرح غررالأحکام، کتاب الصلاه، باب احوال الوتر۱۰/۲٫
و فی فتاوی رحیمیه: جس کو امام کے ساتھ تیسری رکعت ملی یعنی تیسری رکعت کے قیام یا رکوع میں امام کے ساتھ شریک هوا اس کے لۓ فوت شده باقی رکعتین ادا کرتے وقت دوباره دعاۓ قنوت پڑهنے کی ضرورت نهیں ہے. ولو أدرک الامام فی الرکوع الثالثه من الوتر کان مدرکاً للقنوت فلا یأتی به فیما سبق به (نورالإیضاح ص ۹۹٫۱۰۰باب الوتر). فتاوی رحیمیه، صلوه الوتر۲۳۴/۵،۶، ط: دارالاشاعت.
تمامی مطالب این سایت متعلق به دارالافتاء مرکزی اهل سنت می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی