۞ خداوند متعال می فرماید:
فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ | ترجمه: اگر نمی دانید از اهل دانش و اطلاع بپرسید (سوره نحل - آیه ۴۳)

موقعیت شما : صفحه اصلی » طهارت » پرسش و پاسخ
  • شناسه : 1782
  • 28 آذر 1401 - 15:13
  • 736 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : دارالافتاء والارشاد مدرسه علوم دینی اشاعت التوحید سراوان

سوال:

وضو گرفتن با آب اسپیلت جایز است یا خیر؟

 

 

جواب:

تا زمانی که نجاستی در آن نیفتاده و آثار نجاست ظاهر نشده و یا یکی از اوصاف سه­ گانه آن (رنگ، بو و مزه) تغییر نکرده­ اند در حکم آب پاک است و وضو گرفتن با آن درست است. همچنین آبی که یک جا مانده و با چیز نجسی مخلوط نشده پاک است.

 

 

دلایل:

قال فی رد: و ینجس الماء القلیل بموت مائی … و بتغیر أحد أوصافه من لون أو طعم أو ریح (ینجس) الکثیر ولو جاریا إجماعا ، أما القلیل فینجس و إن لم یتغیر خلافا لمالک لا لو تغیر بطول بطول مکث فلو علم نتنه بنجاسه لم یجز. رد المحتار علی الدرالمختار اثر الشیخ : محمد امین بن عمر بن عبدالعزیز الشهیر بعابدین المعروف بابن عابدین ( ۱۱۹۸ _ ۱۲۵۲م،) کتاب الطهاره ، مطلب : حکم سائر المائعات کالماء فی الأصح ، ۱/۳۶۷،۳۶۸ ، ط : مکتبه حنفیه.

و فی الموسوعه: رابعا : الماء الآجن : و هو الماء الذی تغیر بطول مکثه فی المکان من غیر مخالطه شیء و یقرب منه الماء الآسن … و ذهب الفقهاء إلی جواز إستعمال ماء الآجن من غیر کراهه. موسوعه الفقهیه تالیف هیئه کبار علماء الإسلام ، میاه ، ۳۹/۳۵۸ ، ط : مکتبه علوم إسلامیه.

و فی الفقه الحنفی المیسر: و الرابع الماء النجس : و هو الذی حلت به (وقعت) النجاسه ، و لو بغالب الظن ، و کان راکدا قلیلا ، أی لیس جاریا. فإن لم یظهر آثر النجاسه فیه ، أو کان جاریا و ظهر فیها أثرها (والأثر : الطعم ، أو اللون ، أو الریح) فیکون نجسا. الفقه الحنفی المیسر أثر الأستاذ الدکتور وهبه الزهیلی (۱۹۳۲-۲۰۱۵م) ، الفصل الأول الطهارات ، المبحث الأول _ معنی الطهاره و سببها و … . ۱/۳۴ ، ط : دار الفکر.

«پایان»

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سوال بپرسید
close slider