سوال:
در منطقهای چنین رسـم است که زنها با ماده چسبناکی پارچهای بر موهای سرشان میچسبانند و تا چندین روز باقی میماند و هنگام وضوء بر روی پارچه مسح میکنند. بفرمائید که آیا وضوء آنها تکمیل میشود یا نـه؟ و نـیز اگـر بـه اندازهای از موهای جلوی سرش ظاهر باشد و آنها را مسح نماید مسحش درست است یا خیر؟
پاسخ:
مسح بر روی این پارچه درست نیست چون رسیدن رطوبت آب به موها شرط است و در اینجا رطوبت نمیرسد لذا این مسح کافی نیست امــا اگـر از موهای سر به اندازه یک چهارم حصه سر که در مسح فرض است از پارچه بیرون باشد در این صورت مسح بر روی این موها کفایت میکند لیکن مسح زمانی معتبر است که موها از پیشانی و گردن بالاتر باشد اما اگر موها بر پیشانی و گردن آویزان بودند بر آنها مسح کـردن کافی نیست.
و فی البدائع:
«ولا یجوز مسح الـمرأه على خمارها لـما روی عن عائشهل: «أنها أدخلت یدها تحت الخمار ومسحت برأسها وقالت: بهذا أمرنی رسول الله» إلا إذا کان الخمار رقیقاً ینفذ الـماء إلى شعرها فیجوز لوجود الإصابه». [بدائع الصنائع: ۱/۷۱].
وفی الهندیه:
«والـمفروض فی مسح الرأس مقدار الناصیه کذا فی الهدایـه والـمختار فی مقدار الناصیه ربع الرأس کذا فی الاختیار شرح الـمختار….وانکان علی رأسه شعر طویل فمسح بثلاث أصابع الا ان الـمسح وقع علی شعره ان وقع علی شعر تحته رأس یجوز عن مسح الرأس وان وقع علی شعر تحته جبهه أو رقبه لا یجوز» [الهندیه: ۱/۵].
تمامی مطالب این سایت متعلق به دارالافتاء مرکزی اهل سنت می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی