سوال:
در بعضی مناطق مروج است که هنگام اقامه نماز شخصی صدا میکند: الصلوه، الصلوه، حکم این مسئله چیست؟
پاسخ:
صدا کردن مردم بین اذان و اقامه جهت نماز در شرع آن را تثویب مینامند و در مورد آن از فقهای احناف اقوال متعددی منقول است. علامه لکهنوی رحمه الله در السعایه شرح شرح الوقایه سه قول را نقل کردهاند:
«تثویب در تمام نمازها بجز نماز فجر مکروه است».
۲٫امام ابو یوسف رحمه الله:
«فقط برای علماء و امراء جایز است، زیرا آنها به امور مسلمین مشغولاند».
٣.متأخرین احناف:
«تثویب در تمام نمازها بجز مغرب، و برای هر شخص جایز است؛ زیرا که زمان سستی و تنبلی است که مغرب زمان سستی نیست. چونکه بین اذان و اقامه نماز، توقفی وجود ندارد».(السعایه:۲/۲۶)
لهذا عده کثیری از فقهای احـناف طـبق قول مـتأخرین تـثویب را جایز و مستحسن قرار دادهاند. کما فی رد المحتار و الهندیه و الخانیه و غیرها. و عدهای دیگر آنرا بطور کامل بدعت قرار دادهاند. کما فی کفایه المفتی للعلامه المفتی کفایت الله رحمه الله.(کفایت المفتی: ۳/۱۹۷)
و قول معتدل و جالب آن است که عده دیگری از علماء همچون مولانا مفتی محمد شفیع مفتی اعظم پاکستان و مولانا رشید احمد گنگوهی نوشتهاند که: اگر گهگاهی برای بعضی افراد تثویب بشود اشکالی ندارد اما آنرا عادت همیشگی قرار دادن و التزام آن درست نمیباشد.(فتاوی رشیدیه: ص ۲۶۰٫ امداد المفتین: ص ۳۰۶)
و احتمال میرود آنهایی که آنرا بدعت قرار دادهاند به خـاطر همین التـزام همیشگی بوده است.(و من یرید التحقیق فعلیه بالکتب التالیه: السعایه: ۲/۲۶٫ درس ترمذی: ۱/۴۶۳٫ معارف السنن شرح ترمذی: ج ۱٫ رد المحتار: ۱/۳۸۹٫ الهندیه: ۱/۵۸٫ قاضیخان: ۱/۷۹٫ کفایه المفتی: ۳/۷، ۱۹٫ فتاوی رشیدیه: ۲۶۰٫ امداد المفتین: ۳۰۸، ۳۰۶٫ مرقات شرح مشکاه للقاری باب الاذان و غیرها).
تمامی مطالب این سایت متعلق به دارالافتاء مرکزی اهل سنت می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی