۞ خداوند متعال می فرماید:
فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ | ترجمه: اگر نمی دانید از اهل دانش و اطلاع بپرسید (سوره نحل - آیه ۴۳)

موقعیت شما : صفحه اصلی » روزه » زکات » پرسش و پاسخ
  • شناسه : 699
  • 18 خرداد 1400 - 11:28
  • 109 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : محمودالفتاوا

سوال:

پرداخت  زکات  در  رمضان‌،  علاوه  از  سقوط  فرض  ثواب  بخصوصی  دارد  یا  خیر؟  بعضی  می‌گویند ادای زکات در رمضان موجب  ازدیاد  ثواب  است  و  بعضی  انکار کرده  می‌گویند : درکدام  کتاب  نوشته  ثواب  زیاد  می‌رسد؟

ضمناً‌کسی  که  می‌خواهد  زکات  را  بپردازد  زکات  مالش  را  قبلا  در  رمضان  ادا  می‌کرده  اما  فعلا  پول  در  اختیار  ندارد  آیا  قرض  بگیرد  یا  خیر؟

 

پاسخ:

ادای  زکات  وقت  و  ماه  معینی  ندارد،  در  هر  ماهی  که  حولان  حول  تکمیل  شود  همان  ماه  بـرای  اداء  زکاتش  معین  است  البته  ادای  زکات  در  رمضان  موجب  ازدیاد  ثواب  است‌،  در  حدیثی‌که  بخاری  و  مسلم  بر  آن  اتفاق  دارند  آمده‌:

«‌کان  النبی‌  صلی الله علیه و سلم  اجود  الناس  بالخیر  وکان  اجود  ما  یکون  فی  رمضان‌»‌.  الحدیث‌.

شراح  حدیث  علتش  را  تضاعف  ثواب  نقل  کرده‌انـد  امـام  بـخاری رحمه الله  در  صحیح  بخاری  می‌فرماید:

باب  اجود  ماکان  النبی صلی الله علیه و سلم  یکون  فی  رمضان‌:

« حدثناموسی بن اسماعیل الخ ان ابنِ عباسٍ رضی الله عنه قال: کان رسولُ اللّهِ صلى الله علیه وسلّم أَجْوَدَ الناسِ بالخیر، وکانَ أَجودَ ما یکونُ فی رَمَضانَ حِینَ یلْقاهُ جِبرِیلُ‌»‌.

و فی  ارشاد  الساری‌:

«(‌اجود  الناس‌)  اسخاهم  (‌بالخیر  ریان  اجود  ما  یکون  فی  رمضان  لانه  شهر  یتضاعف  فیه  ثواب  الصدقه‌»‌.(ارشاد الساری: ۳/۳۵۳ دارالفکر)

و قال  العینی‌:

« قولـه: «فی رمضان» أی: فی شهر رمضان، وکان صلى اللـه علیه وسلّم أجود الناس، وکان أجود ما یکون فی رمضان لأنه شهر یتضاعف فیه ثواب الصدقه ‌»‌.(عمده القاری:۱۰/۲۷۵، ۲۷۴٫ تکماه فتح الملهم:۴/۵۲۱٫ امداد الفتاوی:۱/۵۲۴٫ فتاوی دار العلوم دیو بند: ۶/۷۱، ۷۵)

در  مورد  قسمت  دوم  سوال  عرض  می‌شود  که  اگر  در  تاخیر  زکات  عذری  داشته  باشد  گنهکار  نمی‌شود.

و فی فقه  الزکات  للقرضاوی‌:

«‌اما  تأخیر  الزکاه  بغیر  عذر  و  لغیر  حاجه  فلا  یـجوز  و  یأثـم  بـهذا  التأخیر».(فقه الزکات للقرضاوی:۲/۸۸۰)

و فی الدر:

«و سببه  ملک  نصاب  حولی  لحولانه».

و  فی الرد:

«ای الحول  القمری  لا  الشمسی‌»‌.(رد المحتار:۲/۵)

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سوال بپرسید
close slider