۞ خداوند متعال می فرماید:
فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ | ترجمه: اگر نمی دانید از اهل دانش و اطلاع بپرسید (سوره نحل - آیه ۴۳)

موقعیت شما : صفحه اصلی » حدیث » روزه » متفرقات » مسائل روز » پرسش و پاسخ
  • شناسه : 735
  • 19 خرداد 1400 - 9:38
  • 118 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : محمودالفتاوا

سوال‌:

فردی  معتاد  به  مواد  مخدر  در  ماه  مبارک  رمضان  هنگام  سحر  پلاستیک  محتوی  مواد  مخدر  را  همراه  غذا  می‌بلعد  تا  در  نوبت  بعدی  یعنی‌:  ظهر  فردا  نیاز  بدن  او  تامین  شده  و  ارضاء  گردد.

۱٫آیا  استفاده  از  مواد  مخدر  از  نظر  شرع  اسلام  حرام  است  یا  خیر؟  چرا؟

٢.‌آیا  روزه  این  شخص  باطل  می‌شود  یا  خیر؟  چرا؟

 

پاسخ:

در  رابطه  با  مسئله  اول  عرض  می‌شود که  استفاده  از  مواد مخدر  از  نظر  شرع  مقدس  اسلام  حرام  و  ناجایز  است‌.  زیرا  مضرات  زیادی  در  بر  دارد.  و  روایات  متعددی  در  این  باره  موجود  است‌ که  بر  حرمت  مواد  مخدر  دلالت  می‌کنند.  چنانکه  علامه  جزیری‌ رحمه الله  در کتاب  فقه  خود  بعد  از  بحث  طولانی  و  مفصل  و  ذکر  روایت  متعددی  چنین  نتیجه‌گیری  می‌نماید:

«‌و  قد  اجتمعت  کلمه  العلماء  علی  تحریم  هذه  المشرو‌بات  و  غیرها  من  المخدرات  المحدثه  مثل  الحشیش  و  الافیون  و  غیر‌هما»‌.(الفقه  علی  المذاهب  الاربع‌:  ٣۵.۵)

و  فیه‌:

«‌‌فتعاطی  هذه  المخدرات  علی  ایّ  وجه  من  وجوه  التعاطی  من  اکل  او  شرب  او  شم ّ او  احتقان  حرام  باجماع  الامه»‌.( مرجع  سابق‌:  ٣٨.۵)

و فیه‌:

«‌‌تحریم  تعاطی  الحشیش  و  الافیون  و  القات  و  غیرها  من المخدرات  المسکره  و  المفتره»‌.(‌ مرجع  سابق‌:  ٢٢.۵)

جواب  سوال  دوم  این  است‌ که  روزه  آن  شخص  فاسد  نمی‌شود؛  زیرا  فساد  روزه  موقوف  بر  بلعیدن  چیزی  بعد  از  صبح  صادق  تا  غروب  آفتاب  است  و  اینجا  یافته  نشده  است‌،  و  اگر  اثر  مواد  مخدر  بعد  از  صبح  صادق  باقی  است  باز  هم  اشکالی  ندارد؛  چنانچه  اگر  شخصی  در  شبهای  رمضان  غذا  زیاد  بخورد که  در  روز گرسنه  نشود  اگرچه  آثار  غذا  در  روز  باقی  است  ولی  در  روزه  اشکالی  وارد نمی‌شود.

و  فی  البدائع‌:

«‌و  ما  وصل  الی  الجوف  او  الی  الدماغ  من  المخارق  الاصلیه  کالانف  و  الاذن  و  الدبر  بأن  استعط  او  احتقن  او  اقطر  فی  اذنه  فوصل  الی  الجوف  او  الی  الدماغ  فسد  صومه‌،  اما  اذا  وصل  الی  الجوف  فلا  شک  فیه  لوجود  الاکل  من  حیث  الصوره‌،  وکذا  اذا  وصل  الی  الدماغ  لانه  له  منفذاً  الی  الجوف  فکان  بمنزله  زاویه  من  زوایا  الجوف»‌.( بدائع  الصنائع‌:  ٩٣.٢)

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سوال بپرسید
close slider