سوال:
فردی دختری را در مقابل پانصد هزار تومان مهریه در نکاح خویش در میآورد، قبل از زفاف و خلوت صحیحه سه بار جداگانه او را مطلقه میکند؛ مثلاً می گوید: طلاقی، طلاقی، طلاقی.
۱-آیا طلاق واقع شده است؟
۲-در صورت وقوع، چند طلاق واقع شده است؟
٣-چقدر از مهریهاش لازم الاداء است؟ و آیا میتوانند با هم ادامه زندگی دهند؟
پاسخ:
چون دختر غیر مدخول بها است و خلوت صـحیحه نیز انجام نگرفته لذا عدت ندارد و بـا الفاظ مذکور، یک طلاق بائن واقع شده و محلی برای طلاق بعدی باقی نمانده، بنابر این طلاق دوم و سوم لغو و بیاعتبار است.
و فی الدر:
«و ان فرٌق(أی الزوج) بوصف أو غیره (بانت بالاولی) لا الی عدٌه، (و) لذا (لم تقع الثانیه)».
و فیالرد:
« (قوله: و ان فرٌق بوصـف) نحو: انت طالق واحده و واحده و واحده، أو خبر نـحـو: انت طلالق، طالق، طالق أو جمل نحو: انت طالق، انت طالق، انت طالق، ح و مثله فی شرح البلتقی…. : (قـوله: بانت بالاولی)أی قبل الفراغ من الکلام الثانی عند أبی یوسف و عند محمد بعده، لجـواز ان یلحق بکلامه شرطاً او استثناء و رجح السرخس الاول».(رد المحتار:۲/۴۹۴)
و بر شوهر مبلغ دویست و پنجاه هزار تومان (نصف مهر) لازم است که به دختر بپردازد چون قبل از زفاف و خلوت او را طلاق داده است.
و فی الدر:
«و یجب (نصفه) أی المهر بطلاق قبل وطء أو خلوه)».
و فی الرد:
« قوله: (قبل وطء أو خلوه) هو معنى قول «الکنز»: قلب الدُّخول، فإن الدّخول یَشْمَل الخَلْوه أیضاً، لأنَّها دخول حکماً کما فی «البحر» عن «المُجْتَبى» .( رد المحتار:۲/۳۶۰ط کویته)
و چونکه یک طلاق واقع شده پس میتوانند با نکاح مجدد ادامه زندگی بدهند؛ و از آن به بعد شوهر مالک دو طلاق میباشد.
تمامی مطالب این سایت متعلق به دارالافتاء مرکزی اهل سنت می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی