۞ خداوند متعال می فرماید:
فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ | ترجمه: اگر نمی دانید از اهل دانش و اطلاع بپرسید (سوره نحل - آیه ۴۳)

موقعیت شما : صفحه اصلی » سوگند » نذر » پرسش و پاسخ
  • شناسه : 839
  • 23 خرداد 1400 - 16:24
  • 379 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : محمودالفتاوا

سوال:

شخصی  می‏‎گوید  من  فلان  مجله  راکه  قبلامطالعه  می‌کردم‌،  مطالعه  نمی‌کنم  و  اگر  چنانچه  مطالعه‌کردم  برمن  لازم  است‌که  دو  ماه  روزه  بگیرم.  بعد  این‌کار  را  انجام  می‌دهد  و  این  عمل  را  چندین  مرتبه  انجام  داده  و  تکرارکرده  است‌.

لطفاً ‌بفرمائید ‌که  شخص  مذکور  چند  ماه  روزه  بگیرد؟  ودر  صورتی‌که  توانایی  آن  را ندارد  چه  کار  کند؟

 

پاسخ:

صورت  مذکور  عبارت ‌از  نذری  است‌که  آنرا  معلق ‌به ‌کاری  نموده‌ است‌ که  قصد  و اراده  انجام  آنرا  ندارد  و بعداً  آنرا  انجام  داده  است  لذا اختیار  دارد که‌ کفاره  یمین  را اداکند  یا  دوماه  روزه  بگیرد.

و  فی الدر:

«(ثمَّ إن) المعلق فیه تفصیل فإنْ (علَّقه بشرط یریده کأن قدم غائبی) أو شفی مریضی (یوفى) وجوباً (إن جد) الشَّرط (و) إن علقه (بما لم یرده کإن زنیت بفلانه) مثلاً فحنثت (وفى) بنذره (أو کفّر) لیمینه (على المَذْهبِ) لأنَّه نذر بظاهره یمین بمعناه فیخیر ضروره»‌.(الدر المختار مع الرد:۳/۶۷)

 

و کفاره  یمین  به  شرح  زیر  است‌که  ده  مسکین  را  طعام  دهد  (‌یعنی  ناهار  و  شام‌)  یا  از  ده  مسکین  به  هر  مسکینی و یا  به  یک  مسکین،  ده  روز،  هر  روز  مقدار دو کیلو گندم (‌نصف صاع‌) نصف صاع یا قیمت ‌آنرا بدهد یا ده مسکین را لباس‌ دهد و اگر مال  ندارد  و  تنک  دست  است  سه  روز  پیاپی  روزه  بگیرد بشرطی‌که در تمام روزها  تنک  دست  و  نادار بماند.

و  فی  التنویر  و  شرحه‌:

«وَ کَفَّارَتُهُ تَحْرِیرُ رَقَبَهٍ أَوْ إطْعَامُ عَشَرَهِ مَسَاکِینَ أَوْ کِسْوَتُهُمْ  و ان عجز عنها کلها  وقت  الاداء  عندنا  صام  ثلاته ایام  ولاءً و الشرط  استمرار  العجز الی الفراغ  من الصوم فلو صام معسر یومین ثم قبل فراغه ولو بساعه أیسر ولو بموت  مورثه  مؤسراً لا یجوز له الصوم  و یستأنف  بالمال‌»‌.(التنویر الابصار مع الرد:۳/۷۶)

 

و  در  این  صورت‌که  چند  مرتبه  نذرکرده  است  تداخل  ایسر  و  آسانتر  است  و  تعدد کفاره ارجح  و احوط  است‌.کما  افاده  فی  احسن  الفتاوی‌.

و فی  الدر:

«‌و  تتعد الکفاره  لتعدد  الیمین و  المجلس و المجالس  سواء‌»‌.(‌و تکلم  ابن  عابدین  فی  حاشیه علی  هذه  العباره و رجح  بأن  الکفارات  تتداخل  واما  العلامه  الرافعی  رده‌ فی  التحریر المختار علی ردالمحتار، و رجح  بالدلیل  بان‌ الکفارات  لا تتداخل انظر ردالمحتار:۳/۵۷و التحریر المختار:۲/۱۳)

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سوال بپرسید
close slider