سؤال:
بعضی از مردم روزی را که تمام مسلمانان عید میکنند، آنها عید نمیکنند؛ بلکه در آن روز روزه میگیرند و روز دوم، عید میکنند، لطف کرده بفرمائید که چنین روزه گرفتن در شرع اسلام چه حکمی دارد؟
پاسخ:
رسول اکرم صلی الله علیه و سلم فرمودهاند:«صوموا لرؤیته و افطروا لرؤیته» یعنی: در آخر شعبان هرگاه ماه را دیدید روزه بگیرید و در آخر رمضان با رؤیت هلال عید کنید؛ پس شخصی که با رؤیت هلال عید نمیکند و روزه میگیرد گویا مخالفت امر رسول اکرم صلی الله علیه و سلم را میکند که این کار ناجایز و حرام است.
کار و عملی عبادت گفته میشود که مطابق فرمان پیامبر صلی الله علیه و سلم باشد و کسی که با دستور پیامبراکرم صلی الله علیه و سلم مخالفت میکند چگونه انتظار ثواب را دارد.
علامه شامی در رد المحتار میفرماید:
«روزه گرفتن در روز عید اعراض و روگردانی از ضیافت الهی است؛ و این نافرمانی و معصیت است».
بنابر این نباید انسان کاری انجام دهد که سبب روگردانی و اعراض از ضیافت الهی قرار گیرد.
علامه حصکفی در الدر المختار میفرماید:
«روزه گرفتن در روز عید مکروه تحریمی است».
و نیز از رسول اکرم صلی الله علیه و سلم مرویست: «نهی عن صیام یومین: یوم الاضحی’ و یوم الفطر».یعنی: رسول اکرم صلی الله علیه و سلم نهی فرمود از روزه گرفتن عید قربان و عید فطر.
پس چگونه با وجود نهی پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم ، انسان روزه بگیرد و امید ثواب داشته باشد.
«عن ابیهریره رضی الله عنه ان النبی صلی الله علیه و سلم قال:«الصوم یوم تصومون و الفطر یوم تفطرون و الاضحی یوم تضحون».
«فطرکم یوم تفطرون و اضحاکم یوم تضحون».
یعنی: روزه شما روزی است که مسلمانان منطقه شما روزه میگیرند و افطار شما روزی است که آنها عید میکنند.طبق فرمایش رسول اکرم صلی الله علیه و سلم روزی که مسلمانان یک منطقه و یا یک کشور عید کردند نباید کسی با آنها اختلاف کند و در آن روز که عید است روزه بگیرد؛ زیرا هرکسی از جماعت مسلمین اختلاف کرد و از آنها جدا شد طبق ارشاد آنحضرت صلی الله علیه و سلم گویا در آتش جهنم سقوط کرد.
آنحضرت صلی الله علیه و سلم میفرماید:
«ان الله لا یجمع، أو قال: امه محمد صلی الله علیه و سلم ، علی ضلاله»؛ «ید الله مع الجماعه»؛ «من شذَّ شُذَّ فی النار».
تمامی مطالب این سایت متعلق به دارالافتاء مرکزی اهل سنت می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی